مصلح اجتماعی و هدایت سیاسی

نوشته شده به تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۵ در باب با ۰ بازدید

تجربه نشان داده که مصلحان اجتماعی هرگز و هرگز نمی توانند بدور از شرایط موجود، تصمیم گیری کنند و مدیران بالادست و صاحب نفوذی که شرایط را ترسیم می کنند، در واقع بازیگری مصلحان را در دست می گیرند.
مولفه هایی همچون اعتماد مردم در شرایط خاص سیاسی کانالیزه می شود و گاهی بسوی ۱۸۰ درجه برعکس خود چرخیده می شود.

براستی مصلحان اجتماعی واقعی که بتوانند مطلوبیت واقعی را برای یک جامعه آرمانی دست یافتنی مترقی رقم بزنند، تصمیم گیران بعضا خوبی نیستند. تشریح کنندگان وضع موجود هستند اما چشم انداز درستی از فرداها نمی توانند ترسیم کنند.
این مصلحان اجتماعی به نظر حقیر عمده مشکلی که دارند این است که برای خدا کار نمی کنند. یعنی خدمت واقعی و خادم واقعی نیستند و به همین دلیل مهره های شطرنج بازیگردانان می شوند.

براستی همین مصلحان اجتماعی، اجتماع را به خوشه ها و طبقات گوناگون برای بهره برداری های سیاسی تقسیم نمی کنند؟! جایگاه یک کشاورز و دامدار روستایی در این تقسیمات برخلاف شعارها کجاست؟
جایگاه یک معلم زحمتکش بی پول کجاست؟!
جایگاه یک کارمند کم سواد اما خرپول با املاک و ثروت بادآورده کجاست؟!
مصلح اجتماعی واقعی و کسانی که بسیار کم بوده اند و کمتر هم هستند، منفعت عمومی ای که به سمت عدالت برود را در نظر می گیرد نه خواست افراد خاص پولدار که عمدتا هم فرصت طلبند، هم از خدا بی خبر!

مصلحان واقعی آشتی گران قهاری هستند و پاکانی که بهره شخصی و منفعت گروهی را نمی بینند.
انتخابات مجلس شورای اسلامی هشدار جدی ای بود به بنده که تحلیل می نویسم و همه آنانی که خودمصلح پندار هستند.
مولفه های فروانی را لیست نمودم که بر اساس آنها نتیجه انتخابات رقم می خورد اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد.

مردم گویی به مصلحان اجتماعی ظنین شده اند و کمتر خانواده ای هست که در خود دانشجو و فارغ التحصیل نداشته باشد و این به معنای آن است که استقلال سیاسی در هر خانواده نهادینه می شود. علاوه بر آن غفلت از توجه به شبکه های پیام رسان اجتماعی موبایل محور نیز حایز اهمیت بوده است.

همه می دانیم که در عصر امروزی افراد دارای توان خواندن و نوشتن هم از گوشی های هوشمند بهره می برند و اخبار را پیگیری می کنند و به سواد سیاسی و رسانه ای تقریبی و نسبی دست یافته اند. بنابراین مصلحان اجتماعی در صورتی می توانند موفق عمل کنند که ساختارهای قبلی خود را تغییر داده و گعده هایی هر چند مجازی و مستمر و نیز عمل گرایانه با جوانان در قالب بسترهای نو داشته باشند.

عدالت و حقیقت بصورت نسبی در گروه های سیاسی موجود وجود دارد اما اخلاق والای انسانی و الهی خلا اصلی آنان محسوب می شود. تلاش برای هدایت اجتماع بصورت عدالت و حقیقت، تلاشی مقدس است اما باید دانست که عدالت با توسعه زاویه جدی دارد و دیدگاه های حاکم گروه ها را نشان می دهد. مصلحی موفق می شود که خدمتش حقیقی و پاک باشد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نمی شود

هفت + سه =